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Notes et commentaires publiés sur le travail de Denis Duclos

DUCLOS (Denis) – Entre Esprit et Corps. La culture contre le suicide collectif. – Paris, Anthropos-Economica, 2002 (Psychanalyse et pratiques sociales). 21 cm, 236 p.

Dans cet ouvrage complexe et passionnant, le sociologue D. D. explore, de manière théorique et historique, les façons dont l’intérêt collectif pour les Corps se sépare d’un culte pour l’Esprit ou s’y entremêle. Selon lui, toute tendance humaine se laisse aller au désir de l’homogène, de l’homothétique, et cet espoir est au fond celui de la « secte » : la « société-monde » pourrait vouloir être la plus grande des sectes en tant qu’elle se croit le tout de l’humanité. Comme de nombreuses sectes sont caractérisées par une forte pulsion vers la perte de soi dans l’idéal spirituel, ce qu’on appelle le « suicide collectif », l’auteur s’interroge sur le devenir de nos sociétés. Une des raisons qui pourrait permettre d’éviter une telle aberration sociale semble être l’horreur qu’évoque chez l’homme une adhésion entière à un système et sa faculté démontrée historiquement à se porter successivement vers des énoncés de complétude opposés, tel celui qui adore le Corps et celui qui prône l’Esprit. Ainsi, la société humaine ne devrait pas sa survie à la recherche d’une unité bien gérée, mais aux « trous » dans le collectif ; à la résistance des corps vivants, et non à l’Esprit qui tente de les fondre en une mortelle idéalité commune. Sous-estimée par les sciences sociales, cette approche permet de lire ce qu’il advient aujourd’hui de nos sociétés saisies dans l’imago d’une « secte-monde » et du péril majeur qui les y guette.



Note de lecture parue dans le n° 3, Vol.54-2004
-Consultable sur le site de la Revue Française de Science Politique : http://www.cairn.info/article.php?ID_REVUE=RFSP&ID_NUMPUBLIE=RFSP_543&ID_ARTICLE=RFSP_543_0495



commentaire sur le complexe du loup garou

Rethinking American Violence, May 21 1999
By bill.schaffer@arthist.usyd.edu.au (Australia) - See all my reviews

This review is from: Werewolf Complex: America's Fascination with Violence (Paperback)
As an academic researching the implications and attractions of violence in global "Hollywood' culture, I have come across few works as original, provocative, and compelling as this. Duclos' harrowingly in-depth, quasi-Lacanian study of the lives and loves of American serial-killers and their place in the mythos of our time has many virtues, not the least of which is its determination to undercut the customary opposition between censorious conservatives and carefree libertarians. For, while refusing to buy into any simplistic, mechanistic account of 'media effects', Duclos shows how calls for untrammelled expression of the will to transgress and demands for renewed control of basic instincts endlessly reinforce one another, feeding into a cycle of universal complicity. And is it not clear, right now, that loudly voiced concerns about the possibility that videos produce teenage psycho-killers, concerns which amplify and ramify themselves through the global circuits of the media, constitute something like a DARE that young people fulfill our own desiring/fearful phantasies about the unleashing of repressed forces of violent transformation?
One of the book's few weaknesses is its evident unwillingness to face the difficulty of distinguishing between words and images that simply contribute to this feedback cycle, on the one hand, and those which reflect that culture without simply acquiescing to it (like Duclos's own book), on the other. How does one decide, for example, whether the cop-torture scene in Reservoir Dogs is a mere 'example' or a 'reflection' upon 'the werewolf complex'? Nonetheless, this book is indispensable for anyone interested in contemporary popular culture and violence.


Mercredi 9 Août 2006 - 15:59
Jeudi 20 Novembre 2008 - 02:51
Denis Duclos
Lu 887 fois


1.Posté par Bill Schaffer le 12/12/2008 01:27

The Werewolf Complex remains one of the most provocative and interesting reflections on the functions of extreme violence in global culture. I also remain remain extremely curious as to how the author might respond to the question, raised in my review above, concerning the difficulty of differentaiting between 'symptomatic examples of' and "interrogative reflections upon' the syndrome he so well describes.

And I still think Reservoir Dogs poses this question in a particularly acute fashion ...

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